Daily Archives: 09/06/2012

Roosjesrok

Eén van de cadeautjes in de kraammand die ik kreeg van mijn moeder was het boek van La Zsazsa – de eerste druk die bijkans een collectors-item is geworden in Vlaanderen. En onze 80-jarige buurvrouw bleek, toen ze hoorde dat ik naaide, nog wel wat lapjes voor me te hebben. Die kwamen uit de erfenis van een vriendin, waar ze niets mee deed. Dit lapje met gele roosjes stal meteen mijn hart, het sprong al in het oog terwijl de buurvrouw het nog vast had!

Het lapje bleek een lap, nog groot genoeg voor een rokje ook. Gisteren, toen de doerakken allebei braaf sliepen (JUICH!), maakte ik mijn eerste ZsaZsa: een klokrok met gele rekband. Aangekondigd door Mme als “ideaal voor pas bevallen vrouwen”, want verhullend voor buikjes. Count me in!

Ik maakte een maat 40 op basis van mijn gemeten tailleomtrek (oef, dat viel niet mee), maar had wel een maat kleiner kunnen maken (dat viel dus wel weer mee) en toen ik klaar was bedacht ik me dat zij die ervaring ook had. Misschien vallen de maten van Mme Zsazsa een pietsje groot? Omdat het een echte zomerrok moest worden voerde ik niet met voeringsstof, maar maakte ik een binnenrokje van dunne katoen. Dat kleeft een beetje aan je kousen, maar als het heet is vind ik voeringsstof vies. En ik heb een warme zomer besteld, vandaar.

(Maar vandaag moesten er wel nog even kousen onder…)