Mijn ziel en zaligheid – en 18 bollen

“Ik brei een mooi dekentje, zoek maar een patroon”, riep ik. En ook “Nee, natuurlijk is dat niet moeilijk, het is juist supereenvoudig!!” toen ze met dit patroon kwam. Dat klopte. Het patroon is ribbelsteek. Eén lang stuk rechttoe-rechtaan. Dat was toen ik net 6 dagen een ‘tweede baan’ had gekregen – en ik had geen idee waar ik aan begon. Mijn dagen stroomden vol en de deken kwam in de verdrukking. Het mooie kindje werd gelukkig geboren in een hittegolf en had haar deken niet direct nodig. Maar ik besliste dat de deken niet goed gebreid was en haalde 8 gebreide bollen weer helemaal uit. Andere maten moesten het worden!

Ik breide. Soms. En breide soms heel hard. Maar niet vaak genoeg, niet lang genoeg en het dekentje… Het was geen moeilijk patroon, maar wel verschrikkelijk veel werk. Dus ik breide door. Mijn ziel en zaligheid gingen er in. In de moeilijke maanden was het dekentje een uitlaatklep. In de leuke maanden was het gewoon een hobby. Aan het einde werd het een molensteen.

Maar….

Deken

 

HET. IS. AF.

900 gram, dus 18 bollen. 238 ribbels. Heel veel uurtjes werk. Heel veel draadjes om af te hechten. Zelfs nog 6 terwijl de overdracht al plaats zou vinden! Het is wel een fijne, rekbare en warme deken geworden. Ik heb de maten niet eens meer gemeten. Maar ik ben er best trots op. Slaap lekker, kleine koukleum. Blij dat je er nog onder past…

Dekentje2

9 thoughts on “Mijn ziel en zaligheid – en 18 bollen

  1. Lisa

    He Marjolein, dat is lang geleden dat je op je blog was!!!
    Het is een ontzettend fijn en mooi deken geworden, wel een grote lap….gefeliciteerd, dat je het toch afgemaakt hebt!
    Groetjes, Lisa

    Reply
  2. Jo Post author

    Jullie zijn echt héél erg hè… Ik mág niet eens meer aan een dekentje beginnen, van manlief!😀

    Reply
  3. JoChapeau

    Hoi, leuk je nog eens te zien … en hoe !!! Ik geloof het graag dat hier heel wat uurtjes in gegaan zijn, maar écht, je mag terecht heel fier zijn op dit prachtexemplaar dat je afgeleverd heb !

    Reply
  4. Monique

    Ha, je leeft nog! Wat een mooi dekentje! En vanaf nu alleen nog maar kleine projectjes?

    Reply
  5. Jo Post author

    Inmiddels heb ik de maten: 75 breed en 130 cm lang! Beetje gekke verhouding, eigenlijk…😉

    Reply

Leave a Reply

