Haak eens een poncho

Ik haakte eerder al verschillende baby- en kinderponcho’s. De baby poncho voor Lene heb ik destijds heel veel gebruikt. De kinderponcho voor het buurmeisje wordt bijna een jaar later nog steeds gedragen. Poncho’s zijn super handig én heel makkelijk om te haken. Deze weken haakte ik er twee, voor de leeftijdsgenootjes van Kasper en Lene, dochters van een lieve vriendin van me.   Ik heb de kleinste voor de baby al eerder afgegeven. Voor haar grote zus haakte ik een grotere maat in dezelfde kleuren, mét bloem.

Net als voor de vorige poncho’s gebruikte ik dit patroon als basis. Het is een symbolenpatroon, de meeste haaksters kennen dat wel. Maar ik kreeg een verzoek voor wat uitleg in het Nederlands. Hierbij mijn beschrijving:

  • Haak een ketting van 72 lossen voor een baby-maat (maat 56 t/m 74). Voor grotere maten maak je een langere ketting, als het aantal lossen maar een meervoud van 8 is. Voor maten, zie hieronder. Sluit de ketting met een halve vaste.
  • Dan wijk ik af van het patroon: ik haak een toer met 1 vaste in elke losse. Dit maakt de rand wat steviger. Eindig met een halve vaste in de eerste vaste van de toer.
  • Keer het werk, haak twee lossen (dit is je eerste stokje) en haak vervolgens 2 stokjes in de vasten van de vorige toer. Daarna haak je volgens het volgende patroon: *1 losse (sla een vaste van de vorige toer over), 3 stokjes in de 3 volgende vasten, 1 losse (weer een vaste overslaan) en daarna weer 3 stokjes*. Dit doe je tot het einde van de toer.
  • Keer het werk, haak twee lossen en vervolgens twee stokjes tussen de stokjes van de vorige toer in. Haak vervolgens telkens drie stokjes tussen de stokjes van de vorige toer in. Dit doe je tot op een kwart van de toer. Daar haak je drie stokjes, 1 losse en nog 3 stokjes in één ‘holletje’  van de vorige toer. Vervolg met 3 stokjes in elk holletje tot op driekwart van de toer. Daar haak je ook weer drie stokjes, 1 losse en nog 3 stokjes in één ‘holletje’  van de vorige toer. Deze meerderingen worden de voor en achterkant van de poncho. Waar je het werk keert loopt de ‘schoudernaad’.
  • Zo haak je in de volgende toeren bij elke meerdering twee schulpjes van 3 stokjes, verder haak je overal één schulpje van 3 stokjes, steeds met een losse ertussen. Ga verder tot de gewenste lengte. Zie daarvoor hieronder.
  • Ik eindig graag met een schulprand. Dat doe ik door tussen de schulpjes één vaste tussen de schulpjes van de vorige toer, haak daarna 1 losse, 1 half stokje in het 1e stokje, 2 stokjes in het 2e stokje, 1 halfstokje en 1 vaste in het 3e stokje en dan weer een vaste tussen de schulpjes tussen de vorige toer. Dat ziet er zo uit:

Ik heb al poncho’s gehaakt met een haaknaald maat 3,5 of maat 4,5. Er zijn twee maten waar je rekening mee moet houden als je een poncho haakt: de hoofdmaat die bepaalt met hoeveel lossen je begint en de lengte die bepaalt hoeveel toeren je moet haken. De hoofdmaat moet je misschien even meten: dat hangt teveel af van de wol, je haaknaald en het hoofd van het kind🙂

Mijn hoofdmaten: Voor een baby haakte ik altijd 72 lossen (haaknaald 3,5 – 4,5), voor een peuter (maat 86-98) haakte ik 80 lossen (haaknaald 3,5-4,5) en voor een 3-jarige haakte ik 80 lossen met haaknaald 4,5, anders zou ik 88 lossen aanraden.

De lengtemaat meet ik over de schouder: Voor een baby haakte ik 27 centimeter, voor een peuter 40 centimeter en voor een 3-jarige haakte ik zo’n 55 centimeter. Heel precies luistert het niet, als je het een beetje ruim opzet kan je de poncho lang gebruiken!

Zo. Dat u het ook kan doen, hè? Veel succes!

Oh en ik haakte nog een bloem. Dat leer je bijvoorbeeld hier. Maar dat ga ik niet ook vertalen hè, u zoekt maar even naar een Nederlands patroontje…

48 thoughts on “Haak eens een poncho

  1. JoChapeau

    Wat mooi, zo’n granny poncho ! Dat deed ik nog niet, zo’n granny poncho haken, maar dat lijkt mij best wel wat werk en twee op een week … ik zit hier duidelijk niet alleen in “haakmodus”😉

    Reply
  2. meijeranneke

    Echt mooi en geweldig leuk om cadeau te krijgen natuurlijk, een échte ” Jo”. @

    Reply
  3. Machteld

    Joehoe! die lieve vriendin ben ik en onze dochters Emma en Loes zijn de bofkonten met poncho’s van Jo. ‘k Mail zo nog even een fotootje van Loes die hem zo’n beetje iedere dag aan heeft. Haak zo door lieve vriendin!

    Reply
  4. diana van rosmalen

    hoi ik ben diana geweldig die poncho !!
    ik wil er zelf ook 1 gaan haken heb vroeger veel gehaakt en wegens ziekte er nu weer de tijd voor
    zou je mij willen helpen daarbij .ik wil er 1 maken voor maat xl maar heb geen idee hoeveel ik moet opzetten om mee te beginnen ,ik hoop dat je me wil helpen
    grt diana

    Reply
  5. gerdien

    Wat Leuk om hier een patroon te vinden voor een poncho.
    Ik heb even een vraag: de lengtemaat, is dat van schouder tot de punt voor? of echt gemeten over de schouder(het korte stuk)?

    Alvast bedankt !

    groetjes, gerdien

    Reply
    1. Jo Post author

      Hallo, dat is echt gemeten over de schouder en de arm! Succes met het haken!
      Marjolein

      Reply
      1. ans

        Hallo, ik ben al enkele keren opnieuw begonnen want voor en achter loopt steeds scheef weg!
        Iets doe ik fout , maar ik weet niet wat! Ik gebruik niet van die dikke wol. Wie weet raad?

  6. Marja

    Hoihoi, ik wil ook deze poncho gaan haken in ongeveer maat xl, maar ik snap niet hoeveel losse ik dan moet haken.. Help!

    Reply
    1. Jo Post author

      Dag Marja, zoveel als er over je hoofd passen. De lengte en breedte worden bepaald door het aantal toeren (en daarmee het aantal meerderingen). Maar de lossen zitten rond je nek, over je schouders en dus maakt het voor de maat niet veel uit hoeveel je er doet. Je kan eenvoudig eens een lus haken en kijken of dat makkelijk past en goed valt. Groeten!

      Reply
  7. Nathalie

    Hallo, ik heb hetzelfde probleem als Ans. Voor en achter lopen scheef weg. Heeft iemand daar een oplossing voor?

    Groeten,
    Nathalie

    Reply
    1. Jo Post author

      Hallo Nethalie (en Ans), meerderen jullie wel elke keer evenveel voor en achter en precies in het midden? Het is een beetje vragen naar de bekende weg, maar ik heb het nog nooit gehad dat het scheef wegloopt. Kan me niet voorstellen hoe dat kan, behalve dat je niet exact in het midden meerdert. Links en rechts moeten precies evenveel lossen hebben, is dat wel zo? Succes!

      Reply
      1. Nathalie

        Hallo Jo, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb ondertussen gezien dat ik op 2 plaatsen maar 2 in plaats van 3 stokjes gehaakt heb. Ik heb alles uitgetrokken tot vóór die 2 foutjes en ben opnieuw begonnen van daar. Voorlopig ziet het er goed uit. Groeten, Nathalie.

    2. aaltje

      beetje laat maar als je rond blijft haken dan krijg je dat de punten scheef trekken ,als je bij iedere weer terug haak heb je daar geen last van,ik hoop dat je er nog iets aan hebt.

      Reply
  8. marga

    ik begrijp niet zo goed met het meerderen kan je dit iets beter uitleggen voor mij
    bijvorbaat dank marga

    Reply
    1. Jo Post author

      Dag Marga, het meerderen is dat je in één holletje niet drie stokjes haakt, maar drie stokjes, dan drie lossen en dan nog eens drie stokjes. Heel makkelijk!

      Reply
  9. astrid

    Hallo Jo.
    Wat voor materiaal kan je voor de poncho gebruiken?
    Ik heb nog wat katoene haak garen liggen.

    Groeten
    Astrid

    Reply
    1. Jo Post author

      Dat kan, maar ik ben geen fan van katoen. Ik vind het kouder en zwaarder, waardoor het wat meer gaat hangen. Hoewel je natuurlijk ook mooie lichte katoenen garens hebt. Maar het patroon kan met alle garens.

      Reply
    1. Jo Post author

      Nope, niet direct. Zoek eens bij de grote online patronen-sites zoals Drops! Succes!

      Reply
  10. Lieske

    Hallo Jo,
    Ik wil `n poncho haken in maat 104/110 en gebruik wol. Kun jij mij vertellen hoeveel bollen van 50 gram ik dan nodig heb?
    Alvast bedankt voor je antwoord!
    Groetjes Lieske.

    Reply
    1. Jo Post author

      Hallo Lieske, Nee dat kan ik niet want dat hangt nogal af van de dikte en dus de lengte van de wol. Gewoon beginnen en anders bijhalen?

      Reply
  11. Isabelle Bekaert

    Heb al een paar keer opgezet en ik krijg mijn boord maar niet rond weet niet wat ik verkeerd doe kan jij le helpen ?

    Reply
    1. Jo Post author

      Tsja, ik heb geen idee, eigenlijk. Het is een ronde ketting, daarna is het even prutsen tot je een beetje ‘gewicht’ hebt, maar ik heb er nog nooit last van gehad… Succes!

      Reply
  12. miisspatriiciia

    Heb je eventueel ook maten voor volwassenen? :p vind dit zelf super leuk en mooi!

    Reply
    1. Jo Post author

      Nou, het patroon kan je gewoon hetzelfde houden, maar haak aan het begin iets meer lossen en pas eens of het over je hoofd gaat! En daarna: gewoon láng doorhaken😀 Succes!

      Reply
  13. Anouck

    Hoi
    Klopt het dat het in het begin een beetje golfd? ( word dat later rechter door de meerderingen en het gewicht , of ben ik niet goed bezig?)
    Gr. Anouck

    Reply
    1. Jo Post author

      Hoi, ik weet het niet precies meer, maar dat golven lijkt me niet erg. Het trekt wel recht als je wat verder bent denk ik!

      Reply
  14. Adrie & Paola Maliepaard

    In het begin valt de hals mooi plat, maar des te verder ik haak wordt de hals te ruim , al een paar keer opnieuw begonnen maar steeds hetzelfde probleem, ik haak met wol .

    Reply
  15. Loes Auerbach

    Ziet er heel goed uit, denk voor het duidelijke patroon. Ga hem meteen proberen.

    Reply
  16. Liesbeth

    Hoi jo, ik ben bezig met de poncho voor een peuter en ben begonnen met 80 lossen, alleen kom ik er niet helemaal uit, dit is zo klein, hier past geen peuter hoofdje doorheen, waar doe ik het fout? Ik heb de eerste rij van de drie stokjes, dat zijn er 20. Kan jij misschien aangeven waar ik het fout doe?
    Alvast heel erg bedankt!

    Reply
  17. jose

    Hallo, blijft het aantal schulpjes links en rechts gelijk? Of moet je daar meerderen, ik begon met 9 schulpjes en toen die twee schulpjes op een kwart. Maar nu loopt de buiten kant scheef.

    Alvast bedankt,
    Groetjes Jose

    Reply
  18. riet

    Hoi Bij begin van 72 lossen welk garen dikte en welke dikte naald gebruik je dan voor bay poncho

    Reply
  19. Neeltje

    Bedankt voor deze duidelijke uitleg, ben gelijk begonnen aan een poncho voor mijn kleindochter van 8. Een vrolijke groet, Neeltje

    Reply
  20. Elga

    bedankt voor het patroon! Ben er aan begonnen, maar heb er een vraag over. Je moet telkens 3 stokjes in de ruimtes van de vorige toer steken, maar moet je tussen de 3 stokjes ook telkens 1 losse doen? En bij de meerderingen staat in het patroon 3 stokjes, 1 losse, 3 stokjes in 1 ruimte, maar hierboven heb je bij een reactie neergezet dat het 3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes zijn. Wat moet het zijn? Groet, Elga

    Reply
  21. Ria

    Hoeveel steken moet ik opzetten voor een pop van dertig centimeter?
    Bij voorbaat bedankt.

    Reply
    1. Jo Post author

      Dag Ria, ik heb geen idee, maar ik zou gewoon een lus haken, twee toeren maken en even checken hoe het over het hoofd van de pop past!

      Reply
    1. Jo Post author

      Wauw, voor je achterkleindochters! Dat zijn dubbele geluksvogels: hun overgrootmoeder nog kennen én van die mooie poncho’s. Geniet ervan!

      Reply
  22. Gina

    Super lief!!

    Heb al een enkele jaren niet meer gehaakt.

    Vroeger haakte ik als kleine meid mee met mijn meter (die in 2013 spijtig genoeg overleden is)
    En nu ik zelf een kleine meid heb, begint het weer te kriebelen.

    Enkel een vraagje bij het veranderen van kleur,
    hoe doen jullie de kleurschakering, zonder dat dit te opvallend is?
    misschien een fotootje?

    Reply

Leave a Reply

