Patroon voor een baby wikkeldeken en tutorial

De wikkeldeken die ik maakte voor Kasper is een groot succes. Ik gebruik hem in de wagen, in huis als het fris is, in de maxicosi, onderweg om op te liggen en als dekentje, etc etc. Recensies over eerdere wikkeldekens waren ook lovend.

Sommigen vroegen om het patroon. Dat kostte me nog enige hoofdbrekens, want hoe kreeg ik een handgetekend patroon in een pdf voor jullie? Deze handleiding hielp daarbij. En toen moest Kasper nog een beetje gaan slapen – overdag én ‘s nachts alstublieft. Enfin, wat dat betreft zijn we nog niet helemaal waar we wezen moeten, maar we komen er langzaam, die kleine rakker doet echt zijn best.

Ik ben er best trots op dat ik jullie nu toch het beloofde patroon voor de wikkeldeken (zie hieronder) kan geven. En hoewel het naaien een fluitje van een cent is (écht!), geef ik hier voor iedereen met koudwatervrees een stap voor stap handleiding. (Sorry voor de wisselende kwaliteit van de foto’s, mijn kinderen slapen niet altijd bij het beste foto-licht en het was een versnipperd project….)

En dan nu: aan de slag!

Nodig:
– 1 meter katoen voor de buitenstof
– 1 meter fleece als voering
– eventueel 1 meter tussenvoering. Ik gebruik daarvoor liefst iets dat meer ademt dan fyberfill, dikke zachte katoen zoals een oude molton of een oud badlaken is ideaal.
– 3,5 meter paspelband, eventueel zelf te maken van koord en biaisband. 3,5 meter is onhandig, het meeste biaisband in ‘mijn’ fourniturenzaak wordt verkocht aan 3 meter, maar het is niet anders.
– 50 cm elastiek van ongeveer 1 cm breed.
– ong 50 cm klittenband/velcro.

Stap 1: download het patroon in pdf: Instructies en patroon wikkeldeken.

Stap 2: Volg de instructies in het patroon over het knippen en aan elkaar plakken van de patroondelen. Ik teken zelf zo’n geplakt patroon liefst over op patroonpapier om verder mee te werken, maar dat moet je zelf weten.

Stap 3: Knip de vorm van de wikkeldeken uit alledrie de stoffen. Eventueel kan je de deken maken zonder tussenvoering, bijvoorbeeld als de baby in sub-sahara Afrika woont of als je veel vertrouwen hebt in een warme zomer.

  1. Stik met een ritsvoetje het paspelband op goede kant buitenstof. Ik speld dat niet, maar leg het tijdens het stikken telkens netjes op elkaar. Leg het koord naar binnen en de platte kant gelijk met de rand van de stof.  Het maakt niet zoveel uit waar in de wikkeldeken je de paspel laat beginnen, ik doe meestal halverwege de voetflap. Stik zo dicht mogelijk tegen het koord aan.

Soms trekt het band van de paspel een beetje, bij een ‘scherpe’ bocht. Knip het dan een beetje in, maar knip niet in het stiksel van de paspelband!

Paspelband netjes afwerken leerde ik van haar en gaat zó: Begin te stikken 5 cm ná het begin van de paspel en stik rondom tot ongeveer 10 centimeter voor het punt waar je begon met stikken. Knip de paspel af met zo’n 5 centimeter overlap met het begin. Om netjes af te werken torn je nu het einde van de paspel een stuk open.

Knip het koordje af en vouw het band een stukje om naar binnen (dat is dus waar hieronder die rode pijl staat, foutje in de foto…). Leg nu het begin van de paspel (dat je niet had vastgestikt) in dat dubbelgevouwen bandje. Sluit de koordjes mooi op elkaar aan.

Vouw het band dicht en stik vast. Hecht af.

2. Nu gaan we de drie lagen aan elkaar zetten. Leg de tussenvoering neer. Leg daarop de fleece met de goede kant naar BOVEN, en daarbovenop weer de buitenstof met goede kant naar BENEDEN. Dit speld ik wél, anders is het moeilijk de drie lagen recht op elkaar te naaien, ook omdat de stoffen niet even rekbaar zijn. Ik zet dubbele spelden bij het begin en het einde van de openingen voor keren en elastiek.

3. Naai de 3 lagen aan elkaar met een ritsvoetje. Naai met de buitenstof bovenop en stik precies op of net binnen het stiksel waarmee het paspelband vastzit, op die manier zie je na het keren het stiksel van het paspelband niet. Hecht voor en na iedere opening af.

Nu volgt een stom klusje dat ik nog wel eens wil overslaan. Maar voor het mooiste resultaat zet je nu helemaal rondom de wikkeldeken om de 1,5 centimeter knipjes in de naad – ZONDER dat je in het stiksel knipt!! – zodat de naad zich bij het keren mooi in de rondingen voegt.

Steek je hand in het keergat onderaan tussen de buitenstof en de fleece en keer de hele handel binnenstebuiten. Of eigenlijk dus buitenste-buiten, hoe dan ook: keren.

De hoofdflap krijgt elastiek in een tunnel, zodat je die flap lekker knus een beetje om het koppie van de baby kan vouwen. Om die tunnel te creëren zoek je de twee openingen in de hoofdflap op en de bovenkant daarvan markeer je even, bijvoorbeeld met een speld. Stik vervolgens een boog op 2,5 cm van de buitenrand van de deken van speld tot speld. Je start dus met stikken net ná de eerste opening en eindigt net voor de tweede. Dit is het mooiste straks met afwerken.

Vervolgens rijg je met behulp van een flinke veiligheidsspeld het elastiek door de tunnel. Speld het uiteinde vast aan de fleece zodat dat niet in de tunnel schuift, anders kan je weer opnieuw beginnen. Trek als je het elastiek er helemaal doorheen hebt de elastiek nog ietsje verder aan, zodat de hoofdflap een beetje begint te golven en speld allebei de uiteinden vast. Stik nu het elastiek vast door heen en weer te stikken haaks op de tunnel, precies waar het stiksel van de tunnel eindigt. Je kan het elastiek dan nog duidelijk zien door de opening en het niet missen.

Knip het elastiek af kort na het stiksel en stop wat er over is netjes in de deken weg.

Om de openingen te sluiten, moet de deken helemaal rondom doorgestikt worden. Dit maakt ook de buitenrand mooi plat. Stik zo dicht mogelijk langs de paspel (omdat het een dikkere rand is heb je het ritsvoetje niet nodig): ik doe dat door mijn naald rechts uit het midden te zetten. Vouw bij de openingen de fleece en tussenvoerig netjes naar binnen en leg die dicht tegen de paspel aan.

Het meeste werk zit er nu op! Als allerlaatste moet het klittenband nog vastgezet worden. Ik bepaal waar dat moet komen te zitten door het patroon op de deken te leggen en vervolgens spelden te plaatsen op de lijnen waarlangs het klittenband moet komen.

Om te zorgen dat het klittenband niet schuift voordat ik het vast stik, bijvoorbeeld als je die dikke knoedel onder je naaivoetje frommelt, gebruik ik fashiontape: met dunne reepjes van dat tape plak ik het klittenband op de stof. Makkelijk te verplaatsen, niet slecht voor de stof en net kleverig genoeg om het klittenband even op z’n plek te houden.

Let op! ik wil dat mijn baby op de fleece-kant kan liggen zonder zich te prikken, dus als de deken open voor mij ligt, met de fleece-kant naar boven, dan zet ik de zachte kant van de klittenband op de rechterflap op de fleece en de prikkelkant op de linkerflap op de buitenstof.  Omdat je aan het klittenband wat trekt bij gebruik, zet ik de uiteinden extra vast door heen en weer te stikken.

KLAAR!!

Als er onduidelijkheden zijn in deze handleiding of in het patroon, dan hoor ik het graag! Ook als jullie een wikkeldeken hebben gemaakt vind ik het leuk om dat te horen, laat zeker een comment achter!

102 thoughts on “Patroon voor een baby wikkeldeken en tutorial

  1. Pingback: Wikkeldeken van vosjes | Jo's blog of trivial things

  2. Pingback: Welkom kleine IJsbeer | Jo's blog of trivial things

  3. Pingback: Wikkeldeken | Jo's blog of trivial things

  4. Pingback: A star is born | Jo's blog of trivial things

  5. JoChapeau

    Amaai Jo, wat een werk heb jij hierin gestoken en dat terwijl Lene en Kasper ook nog volop aandacht vragen … echt, ik vind het nu al fantastisch ! Deze wordt zeker gepind en als de ringsling af is (strakjes, tijdens mijn verlof), komt dit wikkeldekentje ook zeker aan de beurt ! Hele dikke merci !!!

    Reply
    1. Corine

      Hoi,
      Hele goede uitleg van patroon!!! Ik ben er 1 aan het maken voor een kennis maar die wil graag gleufjes voor de bandjes van de maxi cosi heeft iemand daar ervaring mee. Weet niet goed hoe ik het zal doen?

      Reply
      1. Jo Post author

        Ik heb het nog nooit gedaan, maar het is wel een leuk idee. In dat geval zou ik de wikkeldeken eerst maken, dan in de maxi-cosi leggen en aftekenen waar de gleufjes moeten komen. Die zou ik dan vervolgens op de knoopsgat-methode maken: eerst de contouren naaien door alle lagen heen en dan openknippen. En ik zou het eerst een paar keer oefenen op proeflapjes die op dezelfde manier aan elkaar zijn genaaid als de wikkeldeken…😉

    2. Corine

      Dank je voor de tip. Ik ga het uitproberen. Heb ik nog even een vraag over het klitteband. Waarom is aan het ene stuk de klitteband vertikaal en aan het andere stuk horizontaal? Heeft dat te maken met eventueel groter/kleiner maken van de omslag??

      Reply
      1. Jo Post author

        Ja, precies. En met het feit dat de ene baby wat langer is dan de andere, soms maak je de flappen liever schuin vast bijvoorbeeld. Je hebt zo gewoon meer ‘plakkans’.🙂 Ik ben benieuwd of het lukt met die maxi-cosi gleuven!

      2. Corine

        Het is helemaal gelukt met de gleuven voor de maxi cosi. Inderdaad eerst van een oude lap stof gemaakt daarna op de wikkeldeken zelf. Ik heb wel plakvlieseline gestreken op de plaats waar de gleuven kwamen anders gaat het knoopsgat ( 5 cm breed) bubbelen nu is het mooi strak. Als je er een foto van wil moet je het maar laten weten. Groetjes

    3. Caroline

      Dankjewel Jo voor de met veel zorg geschreven beschrijving. Ik volgde de aanwijzingen foto voor foto en liep tussen de naaimachine en de pc heen en weer🙂
      Mijn eerste kleinkind is op komst en dit wordt het eerste kraamcadeautje voor in de kraammand.

      Reply
  6. Jochebed Neuteboom

    Erg handige handleiding! Heb vandaag een wikkeldeken gemaakt, zonder veel naai-ervaring. Was erg goed te doen! Bedankt voor het patroon!

    Reply
    1. Jo Post author

      Hallo, leuk om dat te horen! En ook leuk dat je op mijn blog kwam kijken. Veel plezier met de wikkeldeken!

      Reply
  7. Anoniem

    Super bedankt! Het patroon en de uitleg zijn fantastisch! Net eerste wikkeldeken succesvol afgerond en het ziet er fantastisch uit!

    Reply
  8. Ie-ouw-que

    Wow super tutorial. Wat denk je van 2 lagen fleece en een laagje katoen? Mijn baby wordt putje winter geboren…

    Reply
    1. Jo Post author

      Ik zou dat niet doen, volgens mij sluit het te veel af. Ik heb eens een laagje katoenen molton als voering gebruikt, dat werkte wel. Dus een laagje katoen, een laag molton katoen en een laagje fleece. Maar de doek wordt er minder flexibel van. Ik zou toch liever een laag fleece en een laag katoen doen en dan als het superkoud is nog een dekentje er overheen. Succes en gefeliciteerd met je zwangerschap!!

      Reply
  9. inge vanwolleghem

    Super, ik probeer het ook eens te maken maar wat ruimer om in buggy te gebruiken als voetenzak. Bedankt alvast!!

    Reply
  10. cc

    mooi wikkeldeken ga het zeker ook eens proberen maken ,bedankt dat je u patroon wil delen met anderen gr

    Reply
  11. Marlies

    Ik heb gisteren mijn eerste wikkeldekentje gemaakt, en het is echt perfect!! Het is zoooo mooi.Heel erg bedankt voor het leuke patroon en de uitleg.

    Reply
  12. Froukje

    Voor welke leeftijd is de wikkeldeken geschikt? Of tot welke leeftijd? Wat is de maat?
    Super creatief gemaakt hoor….

    Reply
    1. Jo Post author

      Hoi Froukje! De maat is zo’n beetje de lengte, want er is geen vaste maat. Ik heb die van mij de eerste drie maanden vooral gebruikt. Dus… 56/62 denk ik? Succes!

      Reply
  13. els

    via Jana kreeg ik de link naar je blog en dit patroon: heel erg bedankt! super duidelijk en daardoor gemakkelijk uit te voeren. Leuk dat ik het denkwerk achterwege kon laten en meteen aan de slag kon. Ben best trots op het eindresultaat!
    merci!

    els

    Reply
    1. Jo Post author

      Hoi Els, leuk dat je kwam kijken op mijn blog en wat fijn dat het dekentje mooi is geworden! Veel plezier er mee!
      Groetjes,
      Jo

      Reply
  14. Kattie Schoot

    Wat een ontzettend leuke manier om een dekentje te maken. Als a.s. oma denk je toch al gauw aan vlak en plat, dit is zo veel charmanter! Dank voor je moeite dit te publiceren en al je praktische aanwijzingen.
    Met groet,
    Kattie

    Reply
  15. Llen

    Bedankt! Leuk projectje, origineel én warm dekentje! Ons kleintje mag zich aan een warm welkom verwachten!

    Reply
  16. Marlous

    Hoi Jo,

    Via google kwam ik bij het patroon dat je gemaakt hebt voor de wikkeldeken. Ik ben meteen enthousiast aan de slag gegaan en het is gelukt.🙂 Bedankt voor het uitzoeken van het patroon!
    Wij verwachten over een week of 6 een meisje, dus het is mooi op tijd klaar.
    Nu las ik dat je het leuk vindt om een foto te krijgen van een dekentje dat volgens jouw patroon gemaakt is. Ik wil het graag naar je sturen, maar ik weet niet hoe.

    Groetjes Marlous

    Reply
  17. petite.l

    Klaar met het wikkeldekentje! Het was leuk om te doen en gemakkelijk dankzij je uitleg en patroon- bedankt !!!
    Groetjes petite.l

    Reply
  18. Compagnie M.

    Ik heb je baby wrapper als cadeautje gemaakt voor vrienden.
    Bedankt voor het patroontje.
    Het resultaat kan je zien op : compagnie-m.blogspot.be
    Marte

    Reply
  19. kim

    Ik heb hem vandaag ook geprobeerd en op wat schoonheidsfoutjes na is hij best leuk gelukt! nog 10 weekjes wachten tot ons guppie erin kan. Hoe kan ik de foto erbij plaatsen? Gr kim

    Reply
    1. Jo Post author

      Hoi Kim, die foto’s, dat is geloof ik niet mogelijk. Ik zal je eens mailen en misschien kan je mij dan de foto mailen? Ben benieuwd! Groetjes, Jo

      Reply
  20. Laetitia

    Hallo…
    Lijkt me heel fijn om zelf aan de slag te gaan!
    Maar het lukt me niet om het patroon te downloaden…

    Reply
    1. Jo Post author

      Dat is heel erg raar. Je moet het eens op een andere computer proberen, want bij mij lukt het heel erg goed. Het bestand is te groot om te mailen, helaas…

      Reply
  21. Saskia

    Wat een leuk patroon! Kan ik de klitteband denk je ook al aan de stof zetten voor ik de lagen aaneenstik? (zodat je de stiknaden aan de buitenkant niet ziet)

    Reply
  22. Ouistiti

    Ik hoorde net dat mijn lieve vrienden na een zoon van 12 en een dochter van 10 opnieuw een klein boeleke verwachten. Fantastisch nieuws, toch!!!! Ik zou graag zo’n wikkeldekentje voor de nieuwe-spruit-in-wording maken, maar ben nog maar een beginneling op naaigebied. Ik vroeg mij af of je elke stof eerst moet overlocken (in mijn geval zigzaggen want ik heb helaas geen overlock)? Kan iemand hier een antwoord op geven? Alvast bedankt!

    Reply
    1. Jo Post author

      Ik doe dat niet hoor, elke stof zigzaggen. Fleece rafelt sowieso niet en de naden worden opgesloten dus mijn oma zou zeggen “dat heeft toch niets te lijden”. Alleen als je een héél hard rafelende stof hebt dan zou je het kunnen doen. Succes!

      Reply
  23. Eveline

    Nooit gedacht dat ik zoiets kon maken. Bedankt voor het patroon met de zeer duidelijke uitleg. De wikkeldeken is gelukt en superleuk geworden! Nogmaals bedankt!!! Groet, eveline

    Reply
  24. Anneke

    Bedankt voor je super handleiding. Sinds mijn 8e met mijn moeder ernaast niet meer achter de naaimachine gezeten, nu dacht ik het in mijn eentje te proberen en het is helemaal gelukt al zeg ik het zelf en ik vond het zo leuk om te doen!

    https://picasaweb.google.com/109362655002783921623/Wikkeldeken?authkey=Gv1sRgCNSTiISTudzHew&feat=email#5916704143730983330

    Ik heb de wikkeldeken gemaakt voor in de kinderwagen en iets groter gemaakt, zodat ons kindje er straks het liggedeelte van de wagen in kan blijven liggen tot hij overgaat naar de wandelwagen. Ik heb gekozen voor een jeansbuitenstof, oud molton binnenin, en witte fleece binnenvoering (wilde een grijs/groene fleece, maar dat was even niet voor handen). Wat tips voor beginners waar ik tegenaan liep (soms op tijd, soms iets te laat🙂 ):

    – Knip als eerste de “oudste stof”, in mijn geval de oude molton. Ik vond het knippen nogal spannend, en zo verprutste ik niet gelijk mijn nieuwe stof, toen ik erachter kwam dat ik de wikkeldoek eigenlijk wat groter wilde maken. De molton was groot genoeg om het nog een keer te doen.
    – Was de stof voordat je ermee aan de slag gaat. Ik bedacht me gelukkig op tijd dat de jeans wel eens af kon gaan geven op mijn witte fleece en kon krimpen. Ik heb het in zo’n netje voor BH’s gewassen, zodat het niet zo ging rafelen.
    – Omdat ik het patroon heb vergroot wist ik ook niet precies meer waar het klittenband moest komen. Een pas-sessie met de baby van de buren zorgde ervoor dat ik het klittenband goed kon uitkienen, want ik vergat bijna dat er ook nog een kindje in moest en dat de flappen dan natuurlijk niet zo netjes strak liggen als plat op tafel zonder inhoud.
    – Ik kreeg erg veel halen van het stikdraad aan de binnenkant van de fleece bij het vastnaaien van het klittenband op de buitenstof. Het verlagen van de draadspanning loste dit probleem (na 2 keer uithalen..) op.
    – Ik heb gespiekt bij de Lodger Wrapper Tough Denim, dus nog wat patronen op de jeansstof buitenstof gestikt en een applicatie. Dit zorgde er ook voor dat de drie lagen stof mooi strak op elkaar zitten en niet gaan schuiven in gebruik (verwacht ik).
    – Van een oud fleecedekentje van de Ikea heb ik in dezelfde vorm nog een extra inlegdekentje gemaakt, voor als het deze winter weer net zo koud wordt als vorig jaar.

    Ik kan niet wachten tot ik onze kleine hier lekker in kan pakken en met kind en wikkeldeken kan gaan pronken!

    Reply
    1. Jo Post author

      Hij is prachtig geworden!! Wat leuk, die doorgestikte patronen er in. Goeie tip!
      Ik hoop dat je er veel plezier mee zult hebben!

      Reply
  25. Pingback: Naaisel 23 | trijnewijn

  26. mimi maakt

    Beste Jo, een tijdje geleden heb ik de wikkeldeken volgens jouw patroon gemaakt. hij is echt super geworden. Dank je wel voor het delen van je tutorial! Ik denk dat ik er nog meer zal maken. Foto’s van het resultaat staan op mijn blog🙂

    Groetjes Miriam

    Reply
  27. Jessie

    Superleuk en ik ben vol enthousiasme beginnen knippen en nu ben ik zo dom geweest om mijn hoofd en voetflap te wisselen..maw, mijn print staat ondersteboven! Dom dom.. zou het nog mogelijk zijn om deze twee te wissel en de voetflap dus fiks in te korten?
    of zou het dan nie mooi blijven zitten? Kijk er in elk geval naar uit om het te maken!🙂
    alvast bedankt!

    Reply
  28. Jessie

    Vergeet bovenstaande vraag maar, kan nit meer wissen😉 kindje gaat niet goed bedekt zijn dan..dan ist maar ondersteboven, tis sowieso schoon!

    Reply
    1. Jo Post author

      Inderdaad, schoon gaat het zijn! En misschien zit uw patroon nu op de voetflap juist wel goed naar boven als het om het kindje zit! Succes!

      Reply
  29. Kim van der Meij

    Hoi Jo, Kwam je patroon tegen door wat googlen en heb het ook geprobeerd. Echt super. Duidelijk patroon en super uitleg. Dit is het tweede ‘ding’ wat ik ooit heb gehaakt en ik vind hem goed gelukt! Super bedankt dat je het patroon en uitleg met iedereen heb gedeeld. De kleine zal er over een week of 7 erg veel plezier van hebben.

    Liefs Kim van der Meij

    Reply
  30. Marie Danneels

    Hartelijk dank voor het patroontje en om dit zo mooi aan te brengen + de duidelijke uitleg !

    Reply
  31. Eva

    Bedankt voor deze super fijne handleiding! Ik heb voor mijn (aankomende) neefje met veel plezier jouw patroon gebruik en dankzij de duidelijke uitleg in één keer een prachtige wikkeldeken onder de naaimachine tevoorschijn getoverd. Ik heb geen blog, maar mocht je het leuk vinden het resultaat te zien, dan mag je me natuurlijk mailen!

    Reply
  32. Josan

    Hi! Samen met mijn moeder heb ik er eentje gemaakt! Super goed gelukt! Mint groene fleece en grijze jersey. Heel heldere uitleg en goed patroon. Dank je wel!

    Reply
  33. Heleen

    Hallo Jo,
    Ik ben helemaal weg van je wikkeldeken zoals je hem op je site hebt. Die met de olifantjes, maar…. ik ben helemaal niet handig. Maak jij ze ook op bestelling? Zo ja, wat zijn dan de kosten ongeveer en is het dan mogelijk om geen fleece, maar tricot aan de binnenkant te doen ivm warmte.
    Ik hoor het graag van je.

    Reply
    1. Jo Post author

      Hallo Heleen, dank je wel voor het compliment… Maar ik heb op dit moment véél te weinig tijd om tot naaien te komen. Anders had ik het graag voor je gedaan. De olifantjesstof is trouwens ook op…😦 Misschien een handige vriendin/tante/etc zoeken! Groetjes, Jo

      Reply
  34. Pingback: Baby wrapper for Gabrielle | Compagnie-M

  35. Ilse Lacour

    Hallo allemaal!
    Ik heb het wikkeldeken ook gemaakt, en enkel de velcro moet er nog op.
    Maar het is daar in verband mee dat ik een vraag heb! Is er een reden dat
    de zachte velcro verticaal staat en de prikkende horizontaal? Is dit om aan te kunnen
    passen aan de baby? Of om meer of minder te kunnen toetrekken? Want het lijkt precies
    niet echt logisch dat de velcro niet mooi op elkaar past… kan ook een gedachte zijn hoor!
    MVG
    Ilse

    Reply
    1. Jo Post author

      Dat is inderdaad precies het idee. Om aan te trekken, aan te passen en sluitend te krijgen. Baby’s (toch die van mij niet) willen nooit eens mooi recht liggen zodat je keurig het velcro kan passen. Vandaar de kruisende bevestiging, het werkt dan echt beter in de praktijk! Succes!

      Reply
  36. Cindy

    Bedankt voor deze duidelijke handleiding! Ik heb voor mijn kleinzoon naast een slaapzakje nu ook dit wikkeldekentje gemaakt. Ik heb jouw patroon gebruik en hij is prachtig gelukt zo goed zelfs dat er nog eentje aan maken ben voor een vriendin. Ik heb geen blog, maar mocht je het leuk vinden het resultaat te zien, dan mag je me natuurlijk mailen!

    Reply
  37. Ank

    Dank je wel!!! Echt super!! Net mijn 2e kleinzoon gekregen…ga er meteen een maken!

    Reply
  38. Evelien

    Een heel mooi patroon, dank je wel daarvoor! Een puntje van verbetering misschien (het kan natuurlijk dat ik het niet goed begrepen heb): wanneer fleece de binnenvoering is, dan heeft iets ademends als molton/ badhanddoek geen zin meer als tussenvoering. De fleece is immers al niet ademend. Ik ga aan de slag, ben benieuwd!

    Reply
  39. Lore

    leuk patroontje!! heb al stof (met dolfijntjes) en fleece… nu nog velcro en elastiek, en dan durf ik het uit te proberen!!
    Moet je eigenlijk naadwaarde bij rekenen??
    bedankt!

    Reply
    1. Jo Post author

      Goh, ik weet het niet precies meer, staat het niet in de beschrijving? Het maakt niet veel uit: anders wordt het een cm groter of kleiner…

      Reply
  40. Eline

    Ik heb er me vandaag eens aan gewaagd. En heel blij met het resultaat. Een perfecte tutorial voor een beginnende naaister zoals ik🙂

    Reply
  41. Linda

    Super! Erg goed te maken, ook voor iemand met minder ervaring op de naaimachine heeft. Fijn dat er van elke stap een foto is. Heb het vandaag gemaakt. En ga er zeker nog meer maken!

    Reply
  42. Mieke

    Vandaag voor onze ‘baby-op-komst’ een wikkeldeken gemaakt! Met jouw geweldige uitleg was dat iets van niets!! MERCI!!

    Reply
  43. Pingback: Wikkeldeken | Made by Carola

  44. Bijna mama van twee

    Hallo,
    Ik heb een aantal uurtjes doorgewerkt en het wikkeldeken is zowaar af!!! Bedankt voor supergoede beschrijving! Patroon printen en er 1 geheel van maken lukte echt supergoed en ook al het stikwerk lukte zonder problemen!
    Bedankt om van mij een nog iets creatievere mama te maken🙂
    Groetjes!

    Reply
  45. Pingback: Wordpress Themes For Best Selling Authors 2013 | Game Hackers

  46. Anneke

    wat een geweldige uitleg! zo duidelijk twas zo af! nu wachten tot de wikkeldeken gebruikt kan worden

    Reply
  47. Pingback: Best Free Business Top Wordpress Themes 2013 | Game Hackers

  48. Pingback: Welkom Gust! | So Sanne

  49. Annelien

    Hallo Jo,

    Super leuke blog, ik ben bezig met het maken van de wikkeldeken. Heb hem bijna in elkaar. 1 vraagje ik wil eigenlijk niet dat je de stikrandjes van het klittenband ziet als je de wikkeldeken helemaal dicht hebt. Zou het goed gaan als ik hem alleen aan de binnen stof doe? De binnenkant is fleece en de buiten kant een soort wafelstof. Ik hoor graag wat van je. Gr annelien

    Reply
  50. Willemien

    Hoi, super leuk idee, ben druk bezig ermee! Misschien een domme vraag maar ik kan nu pas sinds een maand naaien. Maar ik vroeg me af hoe dat elastiek precies zit. Zie je dat nog aan de buitenkant zodat je t aan kunt trekken of zit t helemaal naar binnen en trekt t alleen de hoofdflap een beetje aan?

    Alvast bedankt!

    Reply
  51. Pingback: Welkom Liam! | So Sanne

  52. veerle

    Ik kan niet wachten om eraan te beginnen!
    Alleen nog 1 vraagje… ik moet toch geen extra naadwaarde toevoegen aan het patroon he?

    Reply
  53. Annelies

    Een heel mooi cadeau’tje kunnen maken met de duidelijke uitleg van het wikkeldeken…! Bedankt!

    Reply
  54. Pingback: Oh baby, baby ... | PetitBiscuit.be

  55. Rox

    Wat een makkelijk patroon en goede uitleg, enig!! Alleen wil ik alle volgende makers waarschuwen voor de soort stof; gebruik NOOIT fleece stof, dit is synthetisch en dus veel te warm. Kindjes kunnen hun warmte niet goed kwijt en dat is echt levens gevaarlijk. Hier wordt echt te weinig aandacht aan besteed maar het is zo belangrijk! Een van de oorzaken van wiegendood kan de warmte zijn.

    Ik ga de zak maken en gebruik alleen maar katoen, wafelkatoen met aan de achterzijde badstof is ook niet duur en echt warm genoeg.
    Morgen gelijk stof halen, met dit regenachtige weer is t weer tijd voor de naaimachine☺

    Reply
  56. Pingback: Twinning | So Sanne

  57. Pingback: Baby wikkeldeken en luieretui | DeWolkast

Leave a Reply

