Zelf een ringsling naaien

De fameuze Mme ZsaZsa – in Vlaanderen een heuse ster aan het worden – schreef het al: zelf een ringsling naaien is heel eenvoudig. Maar het kostte me toch even voordat ik alles op een rijtje had: welke stof, waar haal ik die ringen en hoe lang of breed wil ik de ringsling maken? Een ringsling is in feite een draagdoek in de vorm van een lange lap met twee ringen er aan – en met een hele stomme naam.  Ik naaide inmiddels twee ringslings: één voor een vriendin en één voor mijzelf. Hier zet ik alles wat ik vond en deed voor jullie op een rij – als beginpunt om in een paar uur je eigen ringsling te maken. Het is een tutorial of toch in ieder geval een lange rij tips geworden. (Als je geen ringsling wilt maken kan je nu afhaken…🙂 )

[edit: zie ook het patroon voor een luierzakje op je ringsling!]

Dit zijn mijn tips, als er iets onduidelijk is hoor ik het graag en ook als jullie nog aanvullende tips of verbeteringen weten!

Materiaal:

  • De ringen die je gebruikt moeten veilig zijn. Je hebt dus sterke ringen nodig, zonder lasnaad of opening er in. Ik kocht mijn aluminium ringen hier en die worden speciaal voor dit doeleinde gemaakt. Ze zijn niet duur en werden supersnel geleverd.
  • De stof die je gebruikt moet soepel zijn, want anders kan je de doek niet goed stellen en plooit het niet lekker om dat baby-kontje heen. Maar het moet ook stevige stof zijn. Mme Zsazsa gebruikte een geweven (knoop)draagdoek als basis, maar die moet je maar net hebben liggen. Een goed handvat is dat de stof ongeveer zo dik moet zijn als een laken, maar wel soepel. Een andere optie is twee lagen stof op elkaar. Ik gebruikte voor onderstaande roze ringsling twee stoffen: een stof die ongeveer zo dik is als een soepel laken (de roze) en een dunne stof die heel fijn en soepel was als voering. Dikker moet de ringsling echt niet worden.

Een nadeel van de roze stof is dat er geborduurde beesten op zitten, en dat hindert een klein beetje bij het door de ringen schuiven (het afstellen) van de ringsling. Voor de blauwe rinsling waarin Lene zit gebruikte ik twee dunne soepele katoenen stoffen, die ieder voor zich te dun leken om goed te steunen. Ik gebruikte niet-rekbare stoffen.

Afmetingen:

  • De afmetingen van een ringsling. Op websites kom je daar nog wel wat verschillende verhalen tegen. Eerst de breedte: voor een nieuwgeborene is een breedte van 65 cm genoeg. Voor wat oudere kinderen zoals Lene op de foto (15 maanden, mt 80-86) is een bredere sling makkelijker, omdat de stof anders niet breed genoeg is om onder het kontje en de hele rug te steunen. Breder dan 85 cm lijkt mij echter niet ideaal, want al die stof moet ook door de ringen en dat kan een ‘prop’ opleveren die bij het dragen oncomfortabel is. Ik knipte de stof op 80 centimeter en de ringsling is na het stikken en keren zo’n 77 cm.
  • Dan de lengte. Ik maakte twee slings, één langer dan de andere. De blauwe is uiteindelijk redelijk kort uitgepakt: met Lene er in hangt de staart op mijn heup of een fractie er onder. De lengte van de top van de ringen tot het einde is 1m. 85 en ik knipte 2m.10 stof af. Iets meer speling is echter wel fijn, zeker bij een kleine baby, omdat je de staart kan gebruiken om je baby af te schermen als die bijvoorbeeld slaapt. De roze sling was veel te lang en heb ik nog ingekort. Hier staan lengtematen naar small, medium, large. Hier en hier staan ook maten. Ze verschillen allemaal en veel hangt ook af van de manier waarop je het schouderstuk vastzet. Ik ben zelf 1m72 en maat 38. Mijn schouderstuk zet ik vast met een overlap van 20-25 cm (meer hieronder). De lengte die ik dan voor mij ideaal vind om te knippen is dan 2m.30, dan valt de sling op mijn bovenbenen. Als je langer bent dan ik, tel je er die centimeters (een beetje naar boven afgrond) bij op, maar vermenigvuldig ze niet, zoals zij zeggen. Als je een heel soepele stof hebt van één laag en je zet die meteen kort bij de ringen vast, dan kan je er 15-20 centimeter van aftrekken. Als je heel stevig bent zou ik er ook wat bij optellen, maar een vuistregel daarvoor vind ik moeilijk te geven.

Kortom: voor een medium ringsling die ook geschikt is voor een dreumes, knip je best stof in de afmeting 80 cm x 2m.30.

SCHOUDERSTUK oftewel: de ringen vastzetten

  • Ik gebruikte twee verschillende manieren om de stof voor het schouderstuk te vouwen. De eerste volgde ik naar deze handleiding en ziet er vastgezet zo uit


Op deze manier vastgezet heb je een wat dikker ‘kussentje’ op je schouder vallen en ik vind het wat minder gedoe om de sling goed om te krijgen dan een stof die ongevouwen om de ringen geplooid zit, zoals bijvoorbeeld op deze foto. Dan zit de sling zó om je schouder:

Deze manier stikt één paneel (een plooi, zeg maar) niet vast en dat paneel kan dan gebruikt worden om over je arm uit te vouwen, als extra steuntje bij het dragen. Dan zit de sling zó:

Het nadeel van deze manier is dat het paneel maar bij één schouder zo gebruikt kan worden, aan de andere schouder zit de vouw aan de verkeerde kant. Terwijl het juist fijn is om de ringsling afwisselend over de ene en de andere schouder te kunnen dragen. 

  • De manier van vastzetten die ik voor de blauwe ringsling gebruikte vind ik daarom prettiger. Ik vouwde daarvoor vanaf twee kanten en dus krijg je een plooi in het midden. Vastgezet ziet dat er zo uit:

Gevouwen ziet dat er zo uit:

Om deze vouw te maken, vouw je ongeveer tweederde van de stof naar binnen:

Vervolgens vouw je tweederde daarvan weer naar buiten.

En tenslotte vouw je de helft weer naar binnen.

Als het goed is ligt het stapeltje plooien nu tot halverwege de stof. Herhaal dit voor de andere zijde. Je krijgt dus dit.

Je hoeft maar zo’n 40 cm te vouwen. Strijk de plooien goed glad. Haal dan de stof door de ringen en vouw dubbel met een overlap van zo’n 20 cm. De middenplooi komt aan de buitenkant, de stukken uit één deel (de onderkant op bovenstaande fot0) komen tegen elkaar. Stik nu vast op de volgende manier: van de korte kant die je door de ringen hebt gehaald stik je alle lagen, 4 plooien op elkaar dus. Van de lange kant vouw je de twee bovenste panelen naar buiten, je stikt dus alleen het middendeel, bestaande uit drie plooien stof. In totaal stik je 7 plooien op elkaar. Ik stik dat op deze manier drie keer kort boven elkaar vast, voor extra stevigheid.

Op deze foto zie je het resultaat: aan de lange zijde van de sling zit het stiksel in het midden en zijn de twee panelen naar buiten te vouwen.

Nu kan je de ringsling dragen met alle panelen gevouwen over je schouder of met één paneel naar buiten gevouwen over je arm, maakt niet uit over welke schouder je je ringsling draagt:

Er zijn natuurlijk verschillende websites over het maken en gebruiken van ringslings. Voor het maken van de sling vond ik de tips van de ringslingshop erg nuttig, maar ook deze Amerikaanse website en deze.

Voor het gebruiken van de sling zijn de instructies van UpMama! nuttig, zij hebben ook een printbare pdf op hun website. Er is ook een hele goede video over borstvoeding geven met / in de ringsling.

14 thoughts on “Zelf een ringsling naaien

  1. JoChapeau

    Ik heb deze uitleg met heel veel aandacht gelezen, zoveel tips en aanwijzingen en ervaringen bijeen. Ik vraag zeker eens na bij mijn schoonzusje of ze ook zo’n ringsling wil !

    Reply
  2. Monique

    Ik zou er haast een ringsling van gaan naaien! Maar een 4- of een 6-jarige meezeulen zie ik minder zitten.😉
    Ik heb trouwens meerdere pogingen gedaan je mailtje van laatst te reply-en, maar ik krijg hem steeds terug met de mededeling dat hij onbestelbaar is…

    Reply
  3. Pingback: Op de valreep | Jo's blog of trivial things

  4. Pingback: In de sling | Jo's blog of trivial things

  5. Pingback: Een ringsling met een zakje – mini-handleiding | Jo's blog of trivial things

  6. marianne

    Wellicht een domme vraag: maar ik wil ook een ringsling zelf maken, hoe naai je nu de plooien precies van de blauwe slink? Naai je alle 7 plooien aan elkaar. Of zit het korte deel niet vast aan het lange deel? Alvast bedankt!

    Reply
    1. Jo Post author

      Hoi, het korte deel moet zo stevig mogelijk aan het lange deel zitten, want anders is de ring niet goed gezekerd. Dat bedoel je toch?
      Succes er mee!!

      Reply
  7. Emily

    Hallo, bedankt voor uw inspiratie nu wil ik graag ook zelf een ringsling draagdoek maken maar ik vroeg mij af waar ik leuke doeken of stoffen kan kopen, zijn er winkels in omgeving Antwerpen die goeie stof verkopen? Kan je bv ook gewoon lakens met een leuk patroon gebruiken?

    Reply
    1. Jo Post author

      Ja, er is een geweldige winkel aan de nationaalstraat: Julia’s Shop. Er zijn ongetwijfeld nog veel winkels, maar daar moet je eens op googelen, van een paar anderen in de omgeving weet ik het adres niet meer. Lakens zijn goed mogelijk, maar de stof mag niet te dik en te stug zijn, dus daar moeten je een beetje mee spelen. Even door de ringen halen en proberen of dat wel soepel gaat, bijvoorbeeld.

      Reply
  8. Brenda

    Hoi hoi,
    Misschien een domme vraag, maar genruik jij een enkele stof of dubbele?
    Zag bij de roze dat het 2 verschillende stoffen zijn, maar bij de blauwe??

    Ik wil zelf ook een ringsling maken, maar eigenlijk van een enkele stof, al ben ik bang dat de staart dan een lichtere misschien niet mooie kleur heeft. Het is vooral voor de zomervakantie en hij moet dan niet te dik zijn :-S

    Reply
    1. Jo Post author

      Hallo, ik heb geloof ik bij allebei dubbele stof gebruikt. Eén stevige met twee goede kanten kan ook. Een mooie, soepele en dun gewoven linnen variant zou heel geschikt kunnen zijn, denk ik. Succes!

      Reply
  9. Marijke

    Hoi! Hoe weet je of de stof dik genoeg is? Is gebruik een dubbele, dunne sjaal. Hoe weet ik of het sterk genoeg is?

    Reply
    1. Jo Post author

      Hoi! Dat weet ik niet. Ik heb het zo goed mogelijk beschreven, maar ken ook geen harde criteria. Eens twee lapjes aan elkaar naaien en er flink aan trekken?? Succes!

      Reply
  10. Bibi

    In 1 woord, AWESOME! Bedankt voor het uittypen en de foto’s. Dat vastnaaien ga ik nog een keer lezen zodra ik de stof heb. Thanks!

    Reply

Leave a Reply

