Het winterjasje – laatste aflevering

Ik beloofde u allen nog wat betere foto’s van het winterjasje voor Lene. Het patroon dat ik gebruikte komt uit de Knippie, winter 2001. Ik kreeg het blad van een vriendin van mijn moeder: in 2001 waren nog helemaal niet met baby’s bezig!

Ik maakte maat 74, maar maakte de panden wel wat langer. Dat bleek maar goed ook: hoewel het jasje in de breedte zeer ruim was, was het in de lengte eerder krap geweest als ik niet had verlengd. Nu kan Lene er nog de hele winter in. Dit was de eerste keer dat ik een knippie patroon maakte en de aanwijzingen waren raadselachtig. Ik was meerdere keren zeer gefrustreerd! Gelukkig was er de hulplijn en anders probeerde ik gewoon net zo lang tot het lukte.

Ten opzichte van het patroon liet ik een zak midden op het voorpand weg en voegde ik paspelband toe. Het paspelband maakte ik eerst zelf uit biaisband en koord en daar was ik al trots op – toen moest dat hele jasje nog in elkaar gezet worden😉

Ik voegde een sluiting aan de binnenkant toe van klittenband en ik gebruikte het rood witte biaisband ook om de naad in de voering van de mouw mee af te zetten. De kabouterstof is redelijk dun, dus als tussenvoering zit er een laagje vlieseline. Dat tussenjasje naaide ik met de hand in elkaar, dat leek me teveel gedoe met de machine. Het is een heerlijk warm jasje geworden!

6 thoughts on “Het winterjasje – laatste aflevering

  1. Monique

    Knip(pie) kan idd behoorlijk raadselachtig zijn af en toe, maar je hebt je er zo te zien kranig doorheen geslagen. Wat een ontzettend leuk jasje is het geworden! Dat stofje is ook heel erg schattig, past goed bij dat puntmutsje!

    Reply
    1. Jo Post author

      Ja, dat zal wel, maar de knippie met het nummer erop zit een aantal weken in een verhuisdoos in de opslag…😦

      Reply
  2. Jo Post author

    Nee, ik denk dat het een nieuwere versie is waarin ik het patroon heb gevonden, maar ik weet het niet uit mijn hoofd.

    Reply

Leave a Reply

