Fijne kerstdagen! En een menu.

Ik hoop dat jullie allemaal fijne kerstdagen zullen hebben. Ik kijk er dit jaar wel naar uit, er zijn zoveel mooie dingen dingen gebeurd dit jaar dat ik niet dat mottige gevoel zal hebben als je hebt wanneer je met gemengde gevoelens op een jaar terugkijkt. Ik kijk er ook naar uit omdat we een redelijk rustig programma zullen hebben. Met drie etentjes weliswaar, maar met genoeg tijd voor wandelingen op de hei om de calorieën en het binnenzitten te compenseren. Heerlijk!

Wat ook bijdraagt aan de rust rond kerst is dat we maar één diner koken – en twee keer het dessert. We moeten nog één dessert verzinnen, maar het andere is al bekend. Sterker nog: we hebben het hele menu al bedacht én een groot deel van de boodschappen binnen! Ik weet dat er mensen zijn die al weken hun kerstmenu kennen, maar voor ons is dit een staaltje ongekend vooruitdenken🙂

Op kerstavond maken wij voor onze IJslandse buren:

Amuse: Caesar salad deviled eggs, ofwel gevulde eitjes (met de geniale tip die eieren ruim op tijd te koken om het pellen te vergemakkelijken.
Voorgerecht: Bloemkoolsoep met stilton en crostini’s met stilton.
Hoofdgerecht: Bourgondische stoofpot met hasselback aardappels (die gaan we deze week nog even oefenen…). Die bourgondische stoofpot is juist door de lange tijd dat het moet sudderen ideaal en kan ook makkelijk een dag vooraf gemaakt worden.
Nagerecht: Het nagerecht wordt door Thor gemaakt (we hoorden iets over Twix-ijs…), maar voor de volgende dag maken we Brownies met hazelnoten die we met roomijs serveren. Het brownie-recept is een recept dat ik zelf heb samengesteld uit verschillende andere recepten, ik vind ze heerlijk zo.

Als jullie nog tips hebben voor een makkelijk-maar-feestelijk gerecht dan hou ik me altijd aanbevolen!

Eet smakelijk!!

One thought on “Fijne kerstdagen! En een menu.

Leave a Reply

