Speelkleed

Dat speelkleed dus, waar ik het eerder over had. Dat stond al lang op de wensen / to do-lijst. Omdat onze vloer zo hard en koud is. Nadat ik er één van de HEMA had gezien dat me ideaal leek, maar ik kocht het niet. En daarna was het er niet meer. Zelf maken dan maar.

Ik kocht een goedkoop 1 persoons IKEA-dekbed en twee lappen IKEA stof van 2 m., waarvan de breedte 1m.50 was. Paste precies om het dekbed. Voor de onderkant kocht ik wat mijn Vlaamse vriendinnen zo mooi toile cirée noemen: geplastificeerde stof, net iets meer stof dan plastic maar wel vuil en waterafstotend. Voor de bovenkant een simpele stevige stof met een streepje.

(Wat staat mijn vent hier goed op de foto hè?!) Ik naaide eerst het dekbed aan de bovenlaag, helemaal rondom. Toen naaide ik een paspelband aan de bovenlaag aan drie kanten en een bandje met bolletjes aan één kant. En daaraan naaide ik dan tenslotte de onderlaag. Om de deken op te kunnen rollen voegde ik aan één kant lintjes toe en naaide ik twee grote knopen door en door.

En toen wilde ik nog iets meer. Iets dat er voor zou zorgen dat de deken goed op z’n plek bleef zitten en idealiter…. dat Lene nét even een paar minuten langer op dat speelkleed zou blijven, prutsend aan iets. Dus werden het gehaakte bloemen, die ik er ook door en door opnaaide.

Nou ja, iedereen met kinderen vermoedt al hoe dit afloopt natuurlijk. Inderdaad was Lene een fractie van een second geïnteresseerd in de bloemen. En inderdaad zit ze er soms lief op te spelen.

We gebruikten het ook al in een eetcafé waar we ‘s middags lunchten en toen is ze er niet vanaf geweest. Maar vaker, vaker is ze Op Pad en schuifelt ze met die kenmerkende walrus-methode van haar als een speer door de kamer. Het liefst op pad naar de prullenmand (mag niet), een stopcontact (mag niet) of een snoer om aan te trekken (…)

En daar heb ik geen foto’s van. Zei ik al dat ze als een speer gaat? Dus moeten we ingrijpen. Dat vindt ze overigens het leukste spelletje van de wereld. Geen enkele autoriteit hebben we. Op de crèche merkten de leidsters ook al op dat Lene nooit onder de indruk is van een standje. Ze begint gewoon te schateren… Dit kind, het groeit op voor galg en rad.

9 thoughts on “Speelkleed

  1. JoChapeau

    Dit lijkt mij een waar huzarenstukje, dit speelkleed. Opgevuld met dekbed enzo … Zalig zacht en praktisch ook ! Het leuke bolletjesrandje viel mij meteen op … heel mooi.

    Reply
  2. Gera de Heus

    Waar eindigt deze hobby……………..in een eigen (web)winkel misschien!

    Reply
  3. Anne

    Wat een geweldig leuk en groot (!) speelkleed. Super!
    Iemand zei eens tegen me toen Isolde begon te staan, ‘wacht maar tot ze gaat lopen, dan is het gedaan met de rust!’ Ik dacht toen: welke rust? Sol wist zichzelf (en ons) prima bezig te houden zonder te kunnen lopen. Klinkt alsof Lene die kunst ook prima verstaat! Good for her!
    (En het kan natuurlijk niet ongezegd blijven dat we de volgende keer De Man graag vóór het speelkleed zien, ook met hem mag (moet!) gepronkt worden.)😉

    Reply
  4. jana

    Wat ben jij actief op naaigebied de laatste tijd!? Zoveel leuke dingen! Eens komen piepen op je blog is een leuke vrijdagmiddagafleiding van het moeizame schrijven.Op ons speeldeken zitten ook van die ‘samenhouders’ (bloemen bij jou, pomponnetjes bij ons). Onze meisjes vinden het heerlijk om hier heeeeel erg hard aan te trekken. En als het ze lukt iets los te trekken gaat het uiteraard spontaan de mond in….dus hou Lene maar wat in t oog (of naai dien dingen extra vast!)
    Tot snel!
    doei, jana

    Reply
  5. marloes

    weer super gemaakt marjoleine jij doet toch ook maar vanalles wat een talenten gr marloes

    Reply
  6. Lenneke

    Ha zus!
    Wat een leuk kleed! En een nog veel leuker meisje er bovenop.. Zoet!
    Dikke xx

    Reply
  7. Pingback: Nieuwe jas | Jo's blog of trivial things

Leave a Reply

