The overly ambitious poncho project

(Nederlands onderaan)

I made another kids poncho – for our little neighbour girl. She is a sweet blond girl that celebrated her 3rd birthday on Sunday. It was quite an international gathering: Icelandic, Canadian, British, Indian, French and German guests! And we – the Dutchūüôā

It was overly ambitious because I decided to make this on saturday afternoon – and spent the whole evening and sunday morning crocheting… I wanted to crochet a rose on it as well, but there was too little time. I had time enough to think about other stuff I SHOULD be doing in that time, however… Luckily, the poncho was well-received and it fitted!

I used this pattern again, just like here. For the baby poncho I started with a chain of 72 stitches and made 18 rounds. For a three year-old I chained 80 as a starting round. I used a hook size 4,5mm and did 28 rounds, the last one making a scalloped border.

DUTCH

Ik heb een nieuwe kinderponcho gehaakt: √©√©n voor ons buurmeisje dat zondag haar derde verjaardag vierde. Wat een internationale groep mensen zeg! Er waren Canadezen, Ijslanders, Fransen, Duitsers, Engelsen, Indi√ęrs… Wij waren de excuus-NederlandersūüėČ

Ik gebruikte dit patroon weer, net als hier. Voor een baby startte ik met een ketting van 72 lossen en maakte ik 18 toeren. Voor een drie-jarige begon ik met een ketting van 80 lossen en na een eerste ronde vasten (dat is extra aan het patroon toegevoegd) maakte ik 28 toeren met een haaknaald 4,5. Van de laatste maakte ik een schulp-randje. Ik wilde nog een roos haken voor erop, maar daar had ik geen tijd meer voor. ¬†Het was een belachelijk ambitieus project, waar ik pas zaterdag aan het einde van de middag aan begon – en ik bracht de hele zondag (tot het feestje) driftig hakend door. Het was echt snelhaken! En toen nog een miljoen draadjes afhechten… pfff… Ik had tijd genoeg om te denken aan alle nuttige dingen die ik h√°d moeten doen, maar het was wel heel leuk om te doen (behalve de laatste twee uur) en het cadeautje werd heel goed ontvangen. Gelukkig maar, want de moeder van ons buurmeisje is een ontwerpster en er waren daar allemaal ‘heul’ creatieve mensen (voor hun beroep dus)…

3 thoughts on “The overly ambitious poncho project

  1. Lieza

    Hoi,

    Ben vandaag ook begonnen met een kinderponcho. Vroeg me alleen af hoe je van de ene rij naar de andere rij gaat? Nog tips?

    Groet Lieza

    Reply
    1. Jo Post author

      Hoi, ik heb deze poncho in de rondte gehaakt. As je dat doet sluit je een toer met een halve vaste in het eerste stokje en daarna haak je 3 lossen als eerste stokje van de neiuwe toer terwijl je verder haakt in dezelfde richting. Als je heen en weer haakt dan keer je het werk aan het einde van een toer en begin je de nieuwe toer ook met drie lossen als het eerste stokje, waarna je verder haakt zoals in de vorige toer.
      Succes hè, ik ben benieuwd naar het resultaat!

      Reply
  2. Pingback: Haak eens een poncho | Made by Jo

Leave a Reply

