Luie wijven rokje

Ergens 2 jaar geleden kocht ik voor een paar euro een tricot rokje bij de H&M. Zo’n rokje zonder al te veel model. Ik droeg het al héél vaak. Het rekte lekker mee tijdens mijn zwangerschap – of werd op het einde ónder m’n buik gedragen – en daarna veerde het terug in de plooi. Ik had nog een leuke tricot liggen en maakte daarvan op één avond een zelfde soort rokje. (Dat nóg leuker is met mijn rode schoenen, maar die lagen even te ver weg voor de foto…)

Ik nam niet de moeite het patroon over te tekenen, veel patroon zat er toch niet aan. Ik legde het dubbelgevouwen rokje op de dubbelgevouwen stof en knipte uit de losse pols twee panden. Dat lukte verdraaid goed. Aan de boven- en onderkant nam ik wel extra zoomlengte, aan de zijkanten nauwelijks. De tricots die je zelf koopt zijn vaak wat dunner en minder elastisch, dus dan gaat het lubberen, zoals ik hier ontdekte. Dat jurkje is trouwens nog niet aangepast, maar dat terzijde…

Ik heb geen lockmachine – de zo enorm gewaardeerde vriend van alle tricotnaaisters. Maar ik had wel een oma die hield van goede spullen. En zo blijkt er een overlock-steek op mijn bijna 30 jaar oude Pfaff (van oma) te zitten. Met bijbehorend voetje en dat werkt echt gewéldig!

De zoom is rekbaar, maar geeft niet dat resultaat van een gewone zigzag, dat je de hele tijd van die stikjes ziet als de stof rekt. Nu durf ik dus ook een tricot jurkje te makeb, dat staat al een poos op mijn lijstje. Maar eerst moet ik eigenlijk iets voor Lene maken. Nog nieuwe broekjes, bijvoorbeeld.

2 thoughts on “Luie wijven rokje

  1. anneke

    fantastisch, het ziet er echt goed uit. Ook die overlocksteek. Oma zou trots op je zijn,
    De foto is niet echt flatterend, Hij is te veel ‘ineengedeukt’, je bent werkelijk slanker en met minder dikke benen…. Echt ! @

    Reply
  2. Anne

    Luie wijven rokje! Mooie naam, hahaha! Ziet er goed uit, Jo! Wel eens met Anneke dat de foto geen recht doet aan je mooie figuur.

    Reply

Leave a Reply

