Pompoensoep

Er kwam minstens één enthousiaste reactie op mijn ingeplande pompoensoep. Maar het moet gezegd: pompoen heeft altijd wel een flinke duw in de rug nodig, voordat het lekkere soep wordt. Mijn lief doet dat graag met een berg geraspte kaas op zijn soep – en dat is ook lekker – maar ik wil toch ook vooral dat de soep zelf goed op smaak is. En omdat enige zendingsdrang mij, ondanks mijn weerzin tegen kerkelijke instituten, niet vreemd is deel ik hierbij het recept dat voor mij het Ultieme Pompoensoeprecept is. Mooi scrabble woord trouwens, pompoensoeprecept.

Pompoensoep

Nodig:

  • twee grote uien, grof gesnipperd
  • 1 teen knoflook, grof gehakt of geperst
  • flink glas witte wijn
  • 2 flinke theelepels kerriepoeder
  • verse koriander naar smaak
  • 1 liter bouillon (kip of evt. groente)
  • potje crème fraiche
  • 2 kg schoongemaakte pompoen
Uien en knoflook fruiten in ruim boter op laag vuur tot ze glazig zijn. Kerriepoeder toevoegen, 1 minuut meefruiten. Pompoen toevoegen en 2 minuten meebakken. 1/2 liter water en de wijn  toevoegen en aan de kook brengen. 20 minuten zachtjes laten koken op laag vuur. Volle hand fijngesneden korianderblad er in en dan alles pureren. Bouillon toevoegen. Even laten pruttelen, dan proeven. Evt nog toevoegen: extra wijn, zout, peper. Op het laatste moment flinke eetlepel crème fraiche er door roeren – of room – zoveel als je zelf lekker vindt. 

One thought on “Pompoensoep

  1. marloes

    hoi marjolein ,ben gek op pompoensoep doe er zelf het sap van twee sinaasappels in en soms ook wat kokos melk
    groet marloes en gefeliciteerd met je neefje,schattige kadootjes

    Reply

Leave a Reply

