Weekmenu wk 38

Vorige week was een week zonder kookinspiratie. Het stoffenspektakel vroeg mijn aandacht. En er mislukte van alles. Het heerlijke maaltje bietjes, slavinken en aardappels van de boer dat mijn vader bracht ging faliekant de mist in, we aten uiteindelijk alleen bietjes (heerlijk!) en een gekookt ei: de aardappels waren zó aangebrand dat ze rokerig smaakten, de slavinken bleken 20 min nodig te hebben en werden naar de volgende dag verbannen en de mosterdsaus mislukte.

Ik moet zeggen, dat koken met een kind in huis – dat heb ik nog niet helemaal onder de knie. Nu Lene groter wordt eet ze haar eigen prakje, maar nog lang niet altijd de dingen die ik verzin voor ons. Dus eerst voeren we Lene en daarna koken we voor onszelf. Of erger: we doen dat allemaal tegelijk. En soms niet samen maar één van ons. Simpele dingen zijn geen probleem, maar zodra het iets ambitieuzer wordt (en dat is dus al bij bietjes…) loopt alles in de soep. De Man in huis vroeg me vanavond of ik koken eigenlijk wel leuk vind, want ik werd er ‘niet zo gezellig’ van. Dan weet u wel hoe de vlag erbij hing in onze keuken……. Oefening baart kunst, zullen we maar zeggen. En dus pakte ik er deze week met enige overmoed twee (!) kookboeken bij.  Geen onverdeeld succes. Want ziet dit er uit als een aardappelpannekoekje? Nee hè?

Ik heb minstens de helft van mijn beslag verknoeit, maar het goede nieuws is dat we om 20u. uiteindelijk aan tafel konden, met toch nog elk 2,5 pannekoekje. Min of meer in pannekoekvorm.  De lessen: maak kleine, dikke pannekoekjes en heb geduld! Het goede nieuws: uiteindelijk was alles gelukt én erg lekker.

  • Zaterdag: Wraps met grote garnalen en lekkere dingen.
  • Zondag: Gehaktballen van mijn vader met andijvie, snijboontjes en aardappels
  • Maandag: Aardappelpannekoekjes (ahum) met dille-komkommer, gebakken zalm en dille-yoghurt.   Uit het geweldige boek ‘De smaak van mijn herinnering‘.
  • Dinsdag: Gehaktballetjes in tomatensaus.
  • Woensdag: Vegetarische Marokkaanse tajine met plat brood. Uit het boek van het World Food Café.
  • Donderdag: restjesdag.
  • Vrijdag: Pompoensoep. Want dat mag weer omdat het herfst is.

One thought on “Weekmenu wk 38

  1. Anne

    Hoe herkenbaar!! Wij hebben ook zo gezocht naar een manier om dat eten met kind-dat-net-nog-niet-echt-mee-eet in goede banen te leiden. Isolde eet natuurlijk warm tussen de middag, als een echt Française, maar ook dat vergt nadenkwerk en zelfs ‘s avonds hebben we het nodige gerommeld. Hoe het allemaal goed gekomen is zou ik niet kunnen zeggen, wel dát het goed gekomen is. We hebben een ritme gevonden. Zal wel het resultaat geweest zijn van het gepuzzel gecombineerd met het (zeer prettige) feit dat het allemaal wat makkelijker wordt als kleine boeven grote(re) boeven worden.🙂
    En ja!! Pompoensoep! Nou is het hier net weer zonnig geworden, maar gisteren betrapte ik mezelf erop dat ik pannekoeken wilde en ik hou niet eens echt van pannekoeken, ga maar na wat voor weer het was! Bij de volgende natte grijze dag: pompoensoep!

    Reply

Leave a Reply

