Weekmenu week 35

Het is niet meer te ontkennen: het is herfst, in Nederland. En trouwens, ook in Vlaanderen. Ik moet zeggen, zelfs voor mij kwam de herfst wel wat vroeg dit jaar. Ergens aan het begin van onze vakantie aan zee, geloof ik. En dat is erg: herfstweer terwijl je de hele tijd nog zomer wordt beloofd. Maar nu heb ik me er al helemaal mee verzoend. Het is herfst. Tijd voor thee, lekkere baksels, herfstwandelingen etc.  Zalig! De herfst, dat is het mooiste seizoen dat er is.

Dus langzaamaan moet ik me maar eens op herfst-eten gaan oriënteren. Deze week al een aftrap: gebakken portobello’s. Kan ook op een zomerse barbecue, maar verder straalt paddestoel toch iets ultiem herfstigs uit.

Zaterdag: Hadden we een barbecue die een beetje … verregende. Maar toch heel gezellig was, compleet met een boswandeling en een kampvuur. Ik maakte een (vegetarische) pastasalade – iets waar ik normaal gezien niet zo van houd, maar die nu héél goed gelukt was.  (Zie hieronder)
Zondag: Posteleinsoep met rivierkreeftjes en brood met olie.
Maandag: Biefstuk met gebakken portobello’s in roomsaus en aardappeltjes
Dinsdag: Gebakken zalm met yoghurtsaus, broccoli en pasta. Toe wortelcake uit de vriezer met ijs.
Woensdag: Gekookte maïs aan de kolf met gebakken camembert en aardappels. Wist u dat er mensen zijn die het belangrijk vinden dat baby’s hun eten leren eten met hun handen zonder dat het voorgesneden is…?! Jahaaa, dat wordt inderdaad zo’n rotzooi als u nu denkt. Lene krijgt dus ook een kolf, om die theorie eens te testen. We zullen zien hoeveel ze binnenkrijgt!*😀
Donderdag: Vegetarische Thaise curry met tofu en peultjes.
Vrijdag: Courgettesoep met prei en aardappel erin om het minder zomers te maken. En een lekker kaasje er bij. En weer stokbrood. Vrijdagvoer: lekker makkelijk.

Pastasalade:

Kook 300 gram volkoren penne gaar. Niet al dente, dat is vies in een pasta salade. Gewoon echt gaar. Giet af en hussel er meteen flink wat goede olijfolie doorheen. Laat daarna afgedekt rustig afkoelen (mag lauwwarm maar kan ook koud).

Snij een courgette in plakjes (niet al te dun) en doe hetzelfde met een aubergine. Besmeer beide zijden van alle plakjes dun met olie en grill ze in een droge hete grillpan aan beide zijden gaar. Dat heeft even tijd nodig en liefst staan er goed donkere streepjes op, halfgaar is vies. Laat op een bord afkoelen en bestrooi met peper en zout. Snij de aubergine plakken evt. doormidden. Bak twee handenvol kastanje champignons in roomboter, met een uitgeknepen teen knoflook. Voeg op het laatst een kneep citroensap toe. Laat ook even afkoelen.  Hak verder zwarte olijven zonder pit en zongedroogde tomaten fijn. Hak gekrulde peterselie fijn, flink wat. Snij twee bosuitjes fijn. Voeg alles bij elkaar. Voeg verder toe: een scheutje balsamico-azijn, kappertjes, eventueel geraspte parmezaanse kaas en fijne rucola. En naar smaak meer olie, zout en peper.

*Dat van die kolf, dat is een grapje, hè. Ik ben niet zo van dat soort experimenten, dat kunt u gerust geloven. Ik leer mijn kind de vorm van eten wel door ze af en toe ‘mee de boer op’ te nemen, letterlijk dan. Maar een lepel, dat is niet voor niets één van de oudste werktuigen van de mensensoort…

One thought on “Weekmenu week 35

  1. Anne

    Het zou natuurlijk wel een prachtige foto opleveren; Lene met kolf. Of liever, kolf met Lene. Hihi!

    Reply

Leave a Reply

